Indberetning af lønsummer skal ske digitalt
Hvis I som virksomhed selv skal indberette lønsummer, skal I logge på vores portal, når den åbner. I vil modtage brev i jeres digitale postkasse, mit.dk, hvis I skal indberette lønsummer.
Når vi har åbent for indberetning af lønsummer, skal I logge ind med MitID Erhverv her på siden.
Hvis I oplever problemer med MitID eller ønsker at bestille MitID, kan I læse mere på hjemmesiden mitid-erhverv.dk. Hvis I mangler at få de korrekte rettigheder til MitID, skal I kontakte den ansvarlige i jeres virksomhed.
Det er kun muligt at indberette lønsummer via portalen med MitID Erhverv.
Gå til hjemmesiden mitid-erhverv.dk (nyt vindue)
Hvad er en lønsum?
En lønsum er det samlede billede af virksomhedens pensionsgivende løn. Lønsummen skal opdeles i de forskellige overenskomster under industriens overenskomster og indberettes under hver sin overenskomstkode til os.
Den pensionsgivende løn for timelønnede og funktionærer beregnes ud fra det samme beregningsgrundlag, som anvendes ved beregning af pensionsbidrag. Se en vejledning til beregning af lønsummerne her.
Det er vigtigt at medtage de pensionsgivende lønsummer for alle de medarbejdere, der er ansat under den givne overenskomst i opgørelsen af den pensionsgivende lønsum.
For de timelønnede ansatte under Industriens Overenskomst omregner vi automatisk jeres pensionsindberetning og -indbetaling til industriens Pension til en lønsum. I skal således alene indberette lønsummer til de ansatte under Industriens Overenskomst, hvis I betaler pension til andre end Industriens Pension. For de ansatte under Industriens Funktionæroverenskomst skal I altid manuelt selv indberette lønsummer til os, da vi ikke automatisk får disse lønsummer oplyst.
På industriens område har Dansk Industri og CO-industri besluttet, at den pensionsgivende lønsum består af følgende løndele:
- Akkord
- Arbejdsgiverbetalt løn
- Arbejdsgiverbetalt løn under voksenuddannelse
- Feriegodtgørelse
- Forskudt tidstillæg
- Frit-valgs Lønkonto
- Gratialer (dog ikke fødselsdags- og jubilæumsgratialer o.l.)
- Holddrift-tillæg
- Kvalifikationsløn
- Løn under barselsorlov
- Mødebonus
- Overskudsdeling, der udbetales kontant
- Overtid
- Resultatløn
- Rådighedstillæg
- Smudstillæg
- Sygedagpenge betalt af arbejdsgiveren
- Sygeferiepenge
- Vejpenge
- Ventetid
Modtager I som virksomhed et offentligt tilskud til medarbejderens løn, skal den samlede udbetalte løn være indeholdt i den pensionsgivende lønsum.
Husk at tjekke om jeres indtastninger er korrekte på jeres indberetningskvittering
Det er vigtigt, at I verificerer, at det, der er indberettet på jeres virksomheds vegne, er korrekt. Hvis portalen stadig er åben for rettidig indberetning, kan I rette lønsummen med det samme.
Ukorrekte indberetninger giver nemlig forkerte opkrævninger og kan medføre en bod.
Hvad bruges lønsummen til?
Vi bruger jeres lønsum til at beregne, hvor meget jeres virksomhed skal betale i bidrag til de overenskomstoprettede uddannelsesfonde. Fondene har til formål at styrke uddannelse, samarbejde indenfor industrien og udbetale vederlag til den enkelte tillidsrepræsentant i den enkelte virksomhed.
Vi har meldt os ud af DI, så hvorfor skal vi indberette lønsummer?
Selv om I som virksomhed melder jer ud af DI, vil I stadig være omfattet af en overenskomst. I skal stadig indberette lønsummer og betale til de overenskomstbestemte uddannelsesfonde, hvis I har ansatte under overenskomsten.
Hvorfor er nogle lønsummer allerede udfyldt?
Hvis I allerede indberetter pension til Industriens Pension, vil lønsummen automatisk være udfyldt for medarbejdere omfattet af Industriens Overenskomst samt for medarbejdere, der er med i den Fødevareindustrielle Overenskomst.
Vi modtager jeres lønsummer fra Industriens Pension hvis, jeres ansatte er timelønnede medarbejdere. Grunden til vi udelukkende modtager oplysninger for denne medarbejdergruppe er, at de ifølge overenskomsten skal betale pension til Industriens Pension.
Vi har skiftet overenskomstkode midt i sidste kalenderår, hvordan skal vi indberette?
Hvis I har skiftet overenskomstkode midt i sidste kalenderår, er det vigtigt, at I indberetter den fulde lønsum på begge overenskomster. Vi skal nok sørge for, at I kun bliver opkrævet for den korrekte periode.
Er en funktionærlignende medarbejder det samme, som en funktionær ift. indberetning?
Nej, det er det ikke. Funktionærlignende medarbejdere skal indberettes sammen med de timelønnede medarbejdere.
Hvilke forskellige typer af funktionæroverenskomster er der?
Tekniske funktionærer: Er hovedsageligt beskæftiget med teknisk/klinisk bistandsydelse, som typisk udføres af medarbejdere, der har en grundlæggende teknikeruddannelse eller en videregående teknikeruddannelse, herunder uddannelse på konstruktørniveau.
Eksempler på arbejdsfunktioner varetaget af en teknisk funktionær kan være teknisk assistent, teknisk tegner, maskintekniker, byggetekniker, elektroniktekniker, VVS-tekniker, kemotekniker, måletekniker, eksporttekniker, bygningskonstruktør og levnedsmiddeltekniker.
Administrative funktionærer: Er hovedsageligt beskæftiget med handels-og kontorarbejde, som typisk udføres af medarbejdere med en handels- og kontoruddannelse (erhvervsuddannelse/EUD eller kort videregående uddannelse/KVU).
Eksempler på arbejdsfunktioner varetaget af en administrativ funktionær kan være handels- og kontorarbejde, datamatiker, datanom, informatikassistent.
Hvordan ved vi, hvilke overenskomstgrupper vores medarbejdere er omfattet af? Hvem er med i hvilke overenskomstgrupper?
Kontakt Personalejura i Dansk Industri, hvis I er medlem på: Kontakt DI for rådgivning - DI (danskindustri.dk)
Hvis I ikke er medlem af DI, skal I kontakte det forbund der har tilmeldt jer.
Sådan omregner vi jeres pensionsindbetaling hos Industriens Pension til en lønsum
Hvis I fx har indbetalt 12.000 kr. til pension til en medarbejder hos Industriens Pension, så dividerer vi med bidragsprocenten, der typisk er på 12 %: 12.000/0,12 = 100.000.
Det giver altså en lønsum på 100.000 kr.
Hvis I ændrer i jeres pensionsindberetninger hos Industriens Pension, så vil de automatisk blive medtaget i næste års udfyldte lønsum, og disse skal derfor ikke indberettes løbende til os.
Kan vi rette i vores lønsumsindberetning?
Ja og nej. I kan som udgangspunkt ikke rette en lønsum for de timelønnede ansatte. Lønsummen er modtaget fra Industriens Pension og beregnet ud fra de beløb, der er indbetalt i pension for de medarbejdere, der indberettes lønsum for.
Hvis I som virksomhed manuelt har indtastet jeres lønsum på portalen, og fristen for rettidig indberetning ikke er overskredet, så kan I sagtens rette. Hvis I retter en lønsum efter den rettidige frist, kan det medføre en bod eller ske ved at indsende en revisorerklæring, som I selv betaler. Kontakt os inden, hvis I ønsker at rette en lønsum, for at høre nærmere.
Min virksomhed har ingen ansatte længere, hvorfor skal jeg så indberette?
Indberetningen af lønsummer (f.eks. indberetning af lønsummer i primo 2024) sker altid på baggrund af de ansættelser(lønudgifter), I som virksomhed havde året før (f.eks. 2023). Derfor vil der altså skulle foretages en indberetning af en lønsum, hvis I som virksomhed havde ansatte året før, og derfor skal I betale, også selvom der ikke længere er medarbejdere i virksomheden. I skal huske at indberette et ’0’ hvis I ikke har haft ansatte hele kalenderåret.
Hvad gør vi, når kun en del af virksomheden er omfattet?
Hvis det alene er en del af virksomheden, der er omfattet af overenskomsterne, er det alene de omfattede medarbejdere, I skal indberette lønsummer for, og som vil være dækket af uddannelsesfondene.
Hvor kan vi se tidligere års indberetninger?
Log ind på Industrienspensionservice.dk og klik på ’Indberetninger, I kan her se de lønsummer, der er indberettet de tidligere år.
Vi indgik overenskomst midt i kalenderåret
Vi har noteret den dato, I indgik overenskomst, og det er derfor vigtigt, at I alene indberetter lønsum svarende til de måneder, I har været omfattet af overenskomsten. Vi sørger for at omregne jeres indberetning til et helt kalenderår. Vi opkræver herefter alene for de måneder, som I har været omfattet.
Vi har allerede indberettet vores lønsum i januar (til DI) – hvorfor skal vi så gøre det igen?
De lønsummer, I som virksomhed har indberettet til DI, vedrører indberetning af lønsum til Industriens Barselsfond. Denne indberetning kan være anderledes end den indberetning, der skal ske til Industriens Uddannelses- og Samarbejdsfond. Derfor skal der ske en ny indberetning til os.